KontaktAktualności instytutoweAktualności uczelnianePrezentacja InstytutuPracownicyPlany zajęć

Instytut Architektury i Urbanistyki - kierunek architektura

Uczelnia Student Miasto Rekrutacja

Realizowany w Instytucie Architektury i Urbanistyki program kształcenia na kierunku architektura zgodny jest ze standardami określanymi stosownymi rozporządzeniami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co potwierdzają uzyskane dwukrotnie pozytywne oceny jakości kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Począwszy od roku akademickiego 2012/2013, w wyniku zmian legislacyjnych związanych z wdrażaniem Krajowych Ram Kwalifikacji, program kształcenia realizowany jest dla kierunku architektura. Podstawą wprowadzenia zmiany nazwy kierunku stało się Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz.U. Nr 243, poz. 1445), Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 września 2011r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów weterynarii i architektury (Dz.U. Nr 207, poz. 1233) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011r. w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów ukończenia studiów i świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz wzoru suplementu do dyplomu (Dz.U. Nr 196, poz. 1167).

Celem kształcenia na kierunku architektura jest przybliżenie i ostatecznie osiągnięcie ogólnej definicji, jaką jest "architektura", a mianowicie dyscyplina organizująca i kształtująca przestrzeń w realnych formach, niezbędnych dla zaspokojenia materialnych, biologicznych, duchowych i użytkowych potrzeb człowieka, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla osiągnięcia tego ogólnego celu koncepcja kształcenia w Instytucie Architektury opiera się na:

  • nauce tworzenia projektów architektonicznych i urbanistycznych spełniających wymogi współczesnego człowieka, jego oczekiwania bieżące, jak również ich zaspokojenie w przyszłości w granicach rozsądnego przewidywania potrzeb użytkowych, psychicznych i biologicznych,
  • spełnieniu na każdym etapie edukacji, począwszy od najprostszych form po formy (obiekty) o znacznym stopniu komplikacji, wymogów estetycznych, funkcjonalnych i technicznych,
  • nauce teorii architektury i pokrewnych, jak sztuka i technika tworzenia,
  • wpajaniu szacunku dla zachowanych dzieł architektonicznych minionych epok, jak również nauce rewitalizacji obiektów zabytkowych,
  • nauce planowania oraz budowy miast i siedlisk wiejskich, jak również procesów planowania przestrzennego,
  • wpajaniu etycznych wymogów zawodu, jakim jest architekt, tj. zawodu zaufania publicznego,
  • zrozumieniu kwestii konstrukcyjnych związanych z procesem projektowania architektonicznego,
  • przyswajaniu zagadnień fizyki budowlanej i technologii, wykonawstwa oraz zagadnień energooszczędności i wykorzystania w szerokim zakresie odnawialnych źródeł energii,
  • nauce nowoczesnych metod projektowania, jakimi są elektroniczne narzędzia i programy komputerowego wspomagania projektowania CAD/CAE,
  • zrozumieniu w niezbędnym zakresie zagadnień związanych z organizacją procesów budowania i zarządzania,
  • nauce języków obcych, jak i procesów legislacyjnych, towarzyszących tworzeniu dzieł architektonicznych i urbanistycznych,
  • kreowaniu rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, pozwalających człowiekowi na życie w symbiozie ze środowiskiem naturalnym,
  • kreowaniu architektury poprzez kształtowanie otoczenia przyjaznego człowiekowi, stosowaniu zasad ekologii, ochrony środowiska naturalnego, przywróceniu ekosystemów przyrodniczych, racjonalnego gospodarowania energią i zasobami materiałowymi.

Realizacja tych założeń daje gwarancję wysokich możliwości zatrudnienia w zawodzie oraz kontynuacji kształcenia w tym kierunku na wyższych stopniach przez absolwentów Instytutu Architektury i Urbanistyki PWSZ w Nysie.
Wyższe studia I-ego stopnia na kierunku architektura w PWSZ w Nysie prowadzone w Instytucie Architektury i Urbanistyki trwają 7 semestrów i kończą się obroną pracy dyplomowej oraz uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera architekta. Program kształcenia realizowany jest w formie studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych.

Infrastruktura dydaktyczna

Siedzibą Instytutu Architektury i Urbanistyki, a zarazem podstawowym zapleczem dydaktycznym jest Budynek "G" - Collegium Artium położony w Nysie przy ul. Obrońców Tobruku 5. Lokalizacja kierunku architektura w powyższym budynku nie jest przypadkowa.

Otoczenie budynku zintegrowane ze środowiskiem naturalnym, w pobliżu zabytkowych obiektów dawnej wieży ciśnień i Fortu Prusy stwarza dogodne warunki do pracy twórczej, w tym również do prac plenerowych z rysunku odręcznego. Budynek, w którym uprzednio mieścił się garnizonowy dom kultury, został przez uczelnię wyremontowany i odnowiony bez naruszenia układu architektonicznego oraz wielkości i rozmieszczenia pomieszczeń.

Główna sala wykładowa z dogodnym zapleczem i innymi pracowniami w naturalny sposób stwarza odpowiednie warunki do funkcjonowania kierunku. Budynek posiada bardzo dobrze wyposażone pomieszczenia do prowadzenia zajęć dydaktycznych zarówno wykładów jak i ćwiczeń projektowych i laboratoryjnych.

Wszystkie sale posiadają sprzęt audiowizualny, zasięg Wi-Fi, pozwalający na korzystanie z Internetu w całym budynku. W salach poza sprzętem audio-video dostępne są dla studentów tradycyjne stoły do odręcznego sporządzania projektów, rysunków i prac klauzurowych. Wszystkie sale dydaktyczne posiadają dobre doświetlenie naturalne i sztuczne pozwalające na komfort pracy.

Pracownicy kierunku architektura korzystają w procesie dydaktycznym ze sprzętu komputerowego, który udostępnia uczelnia. W szczególnym przypadku są to wideoprojektory oraz laptopy wykorzystywane w trakcie zajęć do różnego rodzaju prezentacji multimedialnych, a także prezentacji prac studenckich (np. w trakcie obron dyplomów).

Wybrane pracownie i laboratoria wykorzystywane w procesie dydaktycznym:

Pracownia komputerowa wyposażona jest w serwer (stanowisko nauczyciela) oraz 18 stanowisk studenckich. Prowadzone w pracowni zajęcia laboratoryjne i projektowe z technologii informacyjnych, grafiki komputerowej oraz konstrukcji budowlanych i wykorzystują najnowocześniejsze oprogramowanie komputerowego wspomagania projektowania CAD/CAE - jako najważniejsze należy tu wymienić: AutoCad, AutodeskRevit, Autodesk Robot Structural Analysis Professional, Photoshop oraz Specbud.

Laboratorium budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa, wyposażone jest w podstawową aparaturę, pozwalającą wykonywać podstawowe badania materiałów budowlanych, niezbędnych w zrozumieniu ich właściwości fizycznych i mechanicznych: betoniarka laboratoryjna, wytrząsarka z zestawem sit do analizy składu ziarnowego kruszywa, stożek opadowy do badania konsystencji betonu, aparat Nowikowa do badania konsystencji zapraw budowlanych, aparat Vicata do badania czasu wiązania zaczynów cementowych i gipsowych, zestaw form ze stołem wibracyjnym do próbek betonowych, młotek Schmidta, wagi laboratoryjne oraz zestaw minerałów wzorcowych do badania twardości wg skali Mohsa.

Pracownie rysunku i malarstwa doświetlone są z trzech stron (od wschodu, zachodu i północy) przez duże okna. W części pracowni znajdują się otwarte regały służące do gromadzenia większych prac oraz jako podręczny magazyn rekwizytów. Na wyposażeniu znajdują się sztalugi i deski ze sklejki służące jako podkład do rysownia. W pracowni realizowane są ćwiczenia z zakresu kompozycji rysunkowych i malarskich.

Pracownia rzeźbydysponuje dwoma pomieszczeniami - głównym i pomocniczym. Pierwsza pracownia o powierzchnię 30 m2 jest wyposażona w stoły oraz kawalety rzeźbiarskie, na których w ramach technik plastycznych realizowane są ćwiczenia z rzeźby. Druga pracownia o powierzchni 23m2 jest podobnie wyposażona. W rozszerzonym fragmencie korytarza znajdują się pojemniki na glinę, gips oraz miejsce na podręczne narzędzia rzeźbiarskie. Do dyspozycji studentów jest także węzeł sanitarny. W pracowni jest możliwa realizacja kompozycji z gliny, odlewów gipsowych a także kompozycji przestrzennych z drutu, plastiku, tektury i innych materiałów.
Zajęcia dydaktyczne odbywają się również w innych budynkach, np. część wykładów w Budynku "A", lektoraty z języków obcych w Budynku "F" - Collegium Philologicum, natomiast zajęcia z wychowania fizycznego na salach gimnastycznych w Budynkach "X" i "O".

Collegium Artium przeszło lifting - teraz studentom będzie znacznie wygodniej i studiować i odpoczywać między zajęciami. Przyszli architekci mogą korzystać nie tylko z profesjonalnych pracowni, ale także z sal do pracy własnej, wyposażonych w niezbędny sprzęt.

Dyrektor Instytutu Architektury i Urbanistyki, prof. Tomasz Malczyk, podkreśla, "że zmiany dokonujące się w naszym Instytucie to proces, który celuje nie tylko w podniesienie jakości kształcenia studentów architektury, ale także stworzenia lepszych warunków do studiowania. Tym samym uzyskujemy poziom uczelni akademickich w kraju i poza jego granicami, zarówno w jakości kształcenia i profesjonalizmie nauczycieli akademickich, jak i w indywidualnym podejściu do każdego studenta. Zapewnia to swobodną możliwość kontynuowania przez nich nauki w dowolnym krajowym lub zagranicznym ośrodku akademickim. Wykonaliśmy szereg działań, odnoszących się m.in. do planu zajęć, który umożliwia swobodne dotarcie studentom spoza Nysy oraz w sposób efektywny organizuje czas zajęć i pracy własnej. Dodatkowo otworzyliśmy Atelier, w którym studenci mogą przebywać pracując i rozwijając swoje talenty pod okiem kadry akademickiej. Jest to także rodzaj studenckiej przestrzeni społecznej, która sprzyja tworzeniu relacji między jej użytkownikami. Powstała również oddzielna pracownia malarstwa i rzeźby, a także galeria w przestrzeni publicznej foyer Collegium Artium, siedzibie Instytutu Architektury i Urbanistyki. Ma ona szczególny przekaz, ponieważ będzie miejscem organizacji cyklicznych wystaw prac studentów i ich nauczycieli, a także innych osób z obszaru architektury i sztuki, w tym prac naszych absolwentów, co w przypadku studiów o profilu praktycznym ma wymierne, dydaktyczne znaczenie. Dodatkowo, gdy warunki pogodowe na to pozwolą, można będzie skorzystać z patio, by oddać się sztuce malarstwa plenerowego i wypoczynkowi na łonie natury".

Inicjatorami zmian były władze Instytutu Architektury i Urbanistyki - zgodnie ze stwierdzeniem autorstwa W. Churchila "najpierw my kształtujemy nasze budynki, a następnie one kształtują nas".

Instytut Architektury Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie © 2017    kontakt z webmasterem:
Instytut Architektury i Urbanistyki - architektura, konserwacja i ochrona zabytków, architektura światła, Instytut Bezpieczeństwa Wewnętrznego - bezpieczeństwo systemów informatycznych, bezpieczeństwo ekonomiczne, kryminologia i kryminalistyka, zarządzanie systemami bezpieczeństwa, Instytut Nauk o Zdrowiu: dietetyka kliniczna, dietetyka administracyjna, dietetyka sportowa, kosmetologia specjalistyczna, chemia i technologia kosmetyków, kształtowanie człowieka - trener osobisty, rekreacja psychoruchowa, Instytut Nauk Technicznych: informatyka - gry komputerowe i multimedia, systemy internetowe, systemy i sieci komputerowe, bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych, zarządzanie - automatyzacja produkcji i systemy mechatroniczne, zarządzanie produkcją, inżynieria jakości, zarządzanie innowacjami i projektami,, Instytut Neofilologii - filologia angielska, filologia germańska, język biznesu angielski - business english, Instytut Finansów - rachunkowość i kontrola finansowa, finanse przedsiębiorstw, Instytut Jazzu - jazz i muzyka estradowa, realizacja dźwięku, edukacja artystyczna w jazzie i muzyce estradowej, Instytut Pielęgniarstwa - pielęgniarstwo (licencjackie), pielęgniarstwo pomostowe (A, B, C, D), pielęgniarstwo magisterskie, Instytut Ratownictwa Medycznego - ratownictwo medyczne,
Zobacz nasz profil na FACEBOOK